14 april 2012

Jag älskar er alla

För exakt 11 år sedan var detta dagen då vi bestämde att vi nu var ett par. Vi har haft 11 fantastiska år tillsammans. Som alla förhållande har det ibland stormat men vi har alltid pratat och fått lugnet att lägga sig. Vi är nu i vårt livs största kris, som läkaren sa till oss när vi fick beskedet. Han sa också "men ni kommer igenom detta också". 

Steffe: Tillsammans skall vi klara av det.

I en kris så är det så många tankar som far runt i huvudet. Många väldigt goda tankar faktiskt. Både Stefan och jag insåg ganska snabbt hur mycket alla runt omkring oss betyder. Stefan sa vid ett tillfälle. Det känns som om jag vill gå och säga ”jag älskar dig” till alla i hela familjen. Jag kunde inte annat än hålla med honom. Så till er alla; mina nära och kära, här kommer ett kärleksbrev till var och en.

Stefan
Den där helgen när vi låg uppe i vår säng tätt omslingrade och bara grät sa du till mig att du aldrig älskat mig så mycket som nu. Jag svarade att jag alltid älskat dig så mycket som nu. Men jag erkänner att jag inte förstått det förrän nu. Du tycker att du har svårt med orden, att få fram dem och få dem att räcka till. Det är inte sant, så många vackra ord har du sagt under dessa svåra dagar och de vackraste av alla är dessa:

”Hur sjutton skall jag kunna släppa iväg Olle själv till himlen.”
Vi låg där i sängen och jag berättade för dig att när Olle kommer så står din morfar där och väntar med traktorn, min farmor har lagat köttbullar och Mait är redo att ta med Olle till en vacker tjärn och bada som han tycker så mycket om.

”Olles tid är nu.”
De orden lutar jag mig tillbaka på varje dag. När det kommer en ond tanke, en obehaglig känsla eller en jobbig stund. Då tänker jag på dem orden. Att jag skall göra allt för Olle just nu. Om han mår bra, mår jag bra.

Jag älskar allt hos dig. Din kropp, din själ, ditt hjärta och blod, dina blå ögon, din mjuka mun, din sneda näsa, ditt lurviga skägg, ditt trattbröst och din simhud mellan tårna. Jag älskar din karaktär och ditt sätta att vara, hur du alltid ställer upp för alla och hur du får alla att skratta. Jag älskar dina händiga händer och din smarta hjärna. Jag älskar dina dåliga skämt och din infernaliska noggrannhet. Jag älskar ditt skratt och dina tårar. Jag älskar din famn och att jag får vara i den. Jag älskar att du är pappa till våra barn. Den bästa pappan för våra barn. Jag älskar dig för att du är du.
Vi på semester 2005. St Markusplatsen i Venedig

Lasse
Du är min förstfödda son. Ända sedan första livstecknen i magen har jag älskat dig min älskling. Sedan första gången mina ögon mötte dina har du alltid varit min. Gossen min. Jag har delat mitt livs bästa dagar med dig och pappa. Du har vuxit och blivit stor, så stor. Orden flödar ur din lilla mun och du har redan myntat många kloka sanningar. Ditt skratt bubblar i hela din kropp och gör mig så lycklig. När du skall sova vill du att jag håller om dig och du viskar; Jag älskar dig mamma. När mamma gråter hämtar du papper och vill torka mina tårar. Pappa är din bästa vän och du vill göra allt som pappa gör. Du är den bästa storebror som Olle kunnat få, från första stund har du pussat på honom och du säger att du älskar honom. Jag är så glad för att du finns och att jag får vara din mamma. Jag älskar dig för att du är du.

Lasse som bebis

Olle
Mors lilla Olle. När du låg i min mage satt jag varje kväll i soffan och klappade på dig och kände dina rörelser. Jag har längtat så mycket efter dig. Nu är du här, mitt älskade barn. Vår start tillsammans har varit omtumlande och känslosam. Du är endast en månad gammal men har redan gett mig mer insikt och erfarenhet än vad många får under en hel livstid. Du är så vacker, söt och underbar och skänker mig och alla i din omgivning glädje. Glädjen över att du lever och glädjen att vi lever tillsammans med dig. När du ligger i min famn och äter vid mitt bröst och när du ler med dina ögon och din mun är jag så lycklig över att du är min, att jag får vara din mamma. Jag älskar dig för att du är du.

Olle sötnos


Mamma och Pappa
Mamma, när jag fick mitt livs värsta besked, var du den jag ringde till allra först. Du kommer alltid vara min urmoder. Du är inte den känslomässiga i vår familj men har på så många andra sätt alltid visat hur mycket du älskar oss. Din kärlek till oss har funnits i matsäcken du packat till alla utflykter, i bilen som så många gånger åkt fram och tillbaka till ishallen, i steken som puttrat på spisen och i dina ord när du stolt berättat för andra om våra bedrifter. Den där tisdagen sa du med darrande röst och blanka ögon. ”Det är så jobbigt när man inte kan hjälpa sina barn”. Om du bara visste hur mycket du hjälpt och hjälper mig. Jag älskar dig för att du är du.


Pappa, den där tisdagen höll du mig i din famn och jag önskade att jag bara kunde få vara liten, tillbaka till den tiden då du med dina ord och dina kramar kunde göra allt bra igen. Det kan ingen, men att du finns för oss, gråter och pratar tillsammans med oss lindrar och läker. Pappa, älskade pappa, från dig har jag fått så mycket; min barndoms käraste leksak Erikadockan, dina händers ”sömnsprutor”, min känslighet och ärlighet och närheten till att båda skratta och gråta. Du har ett sjätte sinne och har alltid vakat över oss. Jag älskar dig för att du är du.

Bella
Farmor sa alltid, tänk om jag hade haft en syster. Jag har två. Två underbara. Bellskräll, jag har som orolig och ordentlig storasyster så många gånger tyckt att du varit galen när du med rakat huvud packat väskan och alla sparpengar och gett dig ut för att upptäcka världen. Nu vet jag att den som varit galen är jag. Du har vågat följa din övertygelse och levt i nuet. Jag har så mycket att lära av din inställning till livet. Du är så modig och ser något gott i alla människor. Du har ställt upp så mycket för mig i denna svåra stund och din omtänksamhet och dina ord är bättre än alla psykologers i världen. Jag är stolt över att få vara din syster. Jag älskar dig för att du är du.

Karin, Erik och ert underverk
Karda, du är en sex år yngre kopia av mig. Vi ser inte bara likadana ut, vi delar samma karaktärsdrag och intressen i livet. Vi umgås nästan varje dag och jag tröttnar aldrig på det. På mitt bröllop höll du det vackraste talet och beskrev hur du såg upp till mig som storasyster. Min lilla, lillasyster jag vill att du skall veta hur mycket du betyder för mig. Du delar min glädje och du delar min sorg, du ställer alltid upp för mig och min familj. Din livskamrat Erik har blivit en av Stefans bästa vänner och det känns så skönt att veta att ni bara bor några minuter bort och att ert lilla underverk ligger och väntar i din mage. Ett underverk som kommer bli mina söners kusin och kompis. Jag är stolt över att vara storasyster, vän och blivande moster. Jag älskar er alla tre för att ni är ni.
David
Davve. Du är nitton år. Mer än tio år yngre än mig. Fortfarande tonåring. Så många gånger har jag ältat och tjatat och berättat om eget ansvar och hur du skall bli vuxen. Nu önskar jag att du skulle få fortsätta vara barn, ett barn som lever i nuet och som är lyckligt ovetandes om livets bekymmer. Du delar något med Olle. Du är lillebror. Kanske är det därför som jag i dina tårar ser något annat än i mina egna. I dina tårar ser jag barnets förtvivlan och kärleken till livet. Jag kan inte ta bort det onda i livet, men jag kan torka dina tårar och du kan torka mina. Jag kan krama dig och du kan krama mig. Jag kan hjälpa dig bli vuxen om du hjälper mig att se livet som ett barn. Jag är stolt över att du är min lillebror. Jag älskar dig för att du är du.


Roger och Barbro
Det är få förunnat att ha sådana svärföräldrar som jag har. Ni ställer alltid upp och finns alltid till för oss. Barbro, om jag kallade mamma för urmodern, så är du Moder jord. Aldrig har jag sett ditt tålamod ge vika och din livsinställning är beundransvärd. Roger, du är och har alltid varit generös, givmild och snäll. Du har också givit din son och min man förmågan att underhålla och få alla i din omgivning att skratta. Tack för att ni finns och att ni är dem ni är.

Tomas, Cattis och barnen
Tomas, det var så fint att se hur du kramade om din lillebror och lät honom gråta i din famn. Du är för alltid Stefan storebror och vi vet att ni finns för oss. Cattis, jag beundrar hur du alltid lever för barnen. När våra barn omfamnade varandra i en lång kram innan ni skulle åka, kom tårarna. Jag är så glad att våra barn får växa upp tillsammans, de kommer kunna ha stöd av varandra under hela deras liv. Tack för att ni finns och att ni är dem ni är.














6 kommentarer:

  1. Härligt att läsa,skratt och tårar varvas när jag läser om eran härliga familj(några har jag lyckan att känna mer eller mindre och det är tur för er Alla att ni har Varandra <3 -du skriver verkligen så tänkvärt och vackert från hjärtat,Evelina!! Största Varmaste Kramen till Er alla<3/Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar och hjärtlig beskrivning du skriver om.Man blir alldeles rörd och samtidigt glad när man läste vissa saker.

    Stor kram till er alla <3

    SvaraRadera
  3. Hejsan! "Evelina den vackra och den fina". Ja det var så du svängde dig med orden som liten. Men de orden stämmer ju än idag,för du är ju fortfarande både vacker och fin både på utsidan och framför allt på insidan långt in i hjärtat. Pappa och jag förundras över att du orkar ge alla så mycket av din kärlek trots att du orkar ge allt det du har till Lasse och Olle. Vi vet att Stefan och du kämpar så otroligt bra tillsammans. Vilken lyckans dag den där dagen för 11 år sedan då ni blev ett par. GRATTIS! Ni två tillsammans har precis som fotot från Venedig med sig både glädje, hopp och kärlek. Det är det som kommer bära er och oss alla andra tillsammans genom livet. Pappa och jag älskar er alla. Avslutar dagen som nu blivit natt som pappa alltid säger:
    - GOD NATT MIN SKATT!
    Kramar till hela familjen från mamma och pappa.

    SvaraRadera
  4. Tack Evvy! Både Erik och jag blev otroligt rörda av hela inlägget, jag instämmer med hela världen att du skriver så bra. En till sak i min samling jag kan se upp till med dig. Jag är så stolt över er Starkar. Älskar er alla! Tack för en underbar dag igår. Kramar Lillsyrran Karda

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag läser och gråter, läser och gråter. Både glädje och sorg. Ni är så fina, så starka!! Jag önskar er all lycka, glädje och värme i framtiden. Massa varma kramar till er från Angelica Peter Enya Luna och Ärla!

    SvaraRadera
  6. Åh kan vara bland det mest känsloladdade jag läst! Säger som dom innan, skratt och tårar blandas. Jag är glad att jag har fått träffa större delen av dom du skrivit till, underbara människor =) Kramar!

    SvaraRadera