30 maj 2012

Tacksamhet.

Vill återigen skicka ett inlägg som handlar om tacksamhet.

Först om tacksamheten till alla er som lämnar så fantastiska kommentarer här på bloggen. Om ni visste vad glad jag blir varje gång telefonen plingar till och vittnar om att en ny kommentar har lämnats. Egentligen skulle jag vilja tacka er alla personligen men ni är så många. Det blir ett kollektivt svar till er alla. Det är helt ofattbart att så många människor, många helt okända för mig, går in och läser och beundrar och berörs av mina ord. Jag blir glad, berörd och smickrad. Ni fyller mig med styrka, mod, självkänsla och självförtroende. Sluta inte skriva till mig, det betyder så fantastiskt mycket. Jag har alltid varit en bekräftelsesökare och att få bekräftelse för den jag ÄR, är helt underbart. Egoboost!

Ni är så många som skrivit och nedan har jag samlat några av alla fantastiska kommentarer vi fått.

"Vad kloka ni verkar vara! Tänk vad lilla Olle lärt er. Vad han lärt er familj och anhöriga. Och tänk vad han, genom din blogg och dina vackra ord, också lär oss andra. Som ringarna sprider sig på vattnet så når han ut till så många. Tänk att en sån liten pojke kan vara så stor!"


"Ibland vill jag stoppa ner familjen Stark i en liten låda och bära under armen, och liksom ta hand om så inget mer ont kan komma åt er. Ni är en underbar familj och underbara föräldrar."


" Olle kommer alltid att vara med er, överallt! Jag tycker att ni, hela Familjen har gjort rätt för ert efternamn, Olle va en riktig kämpe & ni, Evelina Stefan & Lasse är så otroligt starka"


"Helt otroligt! Så många känslor! Ni har fått mig att se på livet med andra ögon. Ni har fått mig att våga börja leva. "


"Jag beundrar dig så fruktansvärt! Du skriver så fint och mina tårar slutar inte rinna."


"Lilla Olle har lämnat stora spår i många människor och han har haft 2 fantastiska föräldrar o en underbar storebror under den korta tid han kom och förgyllde världen med sin närvaro"


"Å jag imponeras av din rakhet och ärlighet i bloggen, du sätter ord på tankar och känslor som andra oxå säkert tänker men inte vågar uttrycka. Det kallar jag styrka. Ni verkar vara en fantastisk familj med mycket kärlek, trygghet och styrka. Lilla Olle kommer få det bra i himmelen med sådana förutsättningar."


"Jag tror många kommer kramas mer som följt Olle. Tänk vilken kärlek han då hann sprida och tänk hur många hjärtan han berört med sina vackra ögon och styrka. Det krävs en stor liten människa för det. Och det krävdes en stark mamma och hennes gränslösa kärlek och mod för att låta hans saga spridas med vårvinden till alla oss. Tack för att ni skänkt mig chansen att ta vara på livet."


"Nu kan jag förstå lite mer, det som säjs att det är barnen som väljer sina föräldrar. För vem skulle ha gett Olle ett finare å bättre liv än ni?!"


"Den vackra Olle har lämnat sin familj. Han har dock inte lämnat helt, han finns där uppe, kikar på er och ber er att leva vidare. Fortsätt leva, så som ni gjorde med Olle i er närhet. Fortsätt att fånga de magiska stunderna i vardagen. Fortsätt att älska och fortsätt att vara underbara familjen stark."


"Sänder en kram till en otroligt varm och kärleksfull familj. Olle fick den bästa familjen och det bästa livet ett barn någonsin kan tänkas."


"Olle fick den bästa familjen,han fick så mycket kärlek att det strålade om honom. Hans leende ska jag alltid minnas. Om det tändes en stjärna varje gång vi tänker på dig, Olle då skulle natten vara ljusare än dagen"


"Tror att bilderna säger mer än tusen ord på lilla Olle, har aldrig sett en sån liten bäbis le så mycket på kort, och jag har sett många bäbisar. Ni gav honom verkligen det som ni lovade, och det syns i hans ögon. Kanske fick han det lyckligaste livet någon har har haft."


"It's not how deep the sea, it's not how wide the sky, it's how sweet the time from hello to goodbye."


"Var inte arg lilla mamma 
... jag var tvungen att gå. 
Den dagen hände det och då 
orkade inte mitt hjärta slå. 

Älskade pappa 
mitt liv blev så kort, 
Ta hand om varandra 
när jag flyger bort. 

Jag vet att ni gråter 
och det finns ingen tröst. 
Men lyssna till era hjärtan 
och ni kommer att höra min röst. 

Jag finns inte bland er 
men jag finns ändå. 
Jag hör era röster 
och jag älskar er så."


Stor tacksamhet känner jag för modiga Jenny som
helt spontant kom hit med en blomma trots att hon
bara läst om mig på bloggen. Jättefint gjort av dig.
........................................................................................................................

Jag vill också rikta ett stort tack till våra familjer, våra släktingar, våra vänner, våra grannar, våra arbetskamrater, dagispersonal och föräldrar på dagis som mailat, sms:at, ringt, besökt oss, pratat med oss och/eller skickat blommor. Vi känner att ni finns för oss och delar vår sorg.

Många är ni som erbjudit er hjälp och många är ni som vill träffa oss och fortsätta stå oss nära. Vi kan bara säga att vi från vår sida känner djup tacksamhet och vi vill fortsätta ha er i vår närhet. Nu i denna svåra stund men lika mycket i den lycka och glädje framtiden har att erbjuda.

Jag vet att många av er kommer på begravningen och att en del känner osäkerhet om vi vill att ni kommer på minnesstunden och fikat efteråt. Vill därför bara säga att vi gläds om ni vill komma på minnesstunden också. Då får vi chansen att prata en stund och jag kan redan nu säga att minnesstunden kommer avslutas på ett mycket vackert sätt. Speciellt vackert för alla barn. Alla som vill kommer få möjlighet att skriva en hälsning till Olle på en heliumballong. Dessa ballonger kommer vi sedan gemensamt släppa till Olle när minnesstunden är slut.

...........................................................................................................................

Slutligen vill jag skriva ett stycke om tacksamheten till livet. Det är lätt att i denna stund fastna i tankar om orättvisa, avundsjuka, bitterhet och elände. Jag skulle ljuga om jag sa att jag aldrig känner så för det gör jag och alla andra inom familjen ofta.

Någonstans har jag dock bestämt mig för att Olle var alldeles för fin för att jag skall fastna i de tankarna för länge. Istället för att tycka att livet är grymt så vill jag tänka att livet är underbart.

Jag vill känna tacksamhet för allt livet gett mig:

Förutom alla vänner och familj som jag redan nämnt är jag tacksam för att jag har ett fantastiskt hus som jag älskar. Det är både gammalt och nytt. Det har sina skavanker och problem, i likhet med mig själv. Det skänker värme, trygghet och ger mig inspiration. Mitt hem är min borg.

Jag har en underbar man som jag älskar över allt annat på jorden. En man som bara blir snyggare med åren och är allt det jag inte är. Han är min bromskloss när jag lägger an gasen i botten. Han är den som tänker och ser risker när jag bara blundar och ser möjligheter. Han är den som är noggrann när jag slarvar. Han lyssnar när jag pratar. Han tar ansvar när jag är tankspridd. Han förverkligar mina drömmar och han älskar mig mest när jag förtjänar det minst.

Jag har en underbar son som jag älskar kvar här på jorden. En son som jag oroar mig för skall ta skada av allt det här som händer, men som gång på gång överaskar mig med lillgamla uttryck och fantastisk klokhet. "Det kan bli så ibland" säger han när han inte hittar förklaringar. Det är mina ord som han tagit fasta på. Och visst är det så att livets prövningar inte alltid kan förklaras. "Det bara blir så". Lasse finns här mitt ibland oss och vi kommer göra allt för att hans liv skall fortsätta vara underbart.

Älsklingar


Glädjen är stor


Jag har en lika underbar son som jag älskar i himlen. Jag kommer alltid att vara mamma till minst två barn, men en är en ängel. Hans liv på jorden var inte långt men jag är så stolt över hans liv och hans livsgärning. Han har berört så många människor. Han har förändrat många människor och fått dem att tänka annorlunda. Jag älskar honom var han än är och bär honom med mig honom var jag än går. Jag är tacksam för att han kom till mig och att han gjorde mig till den jag är idag.

En av bilderna vi tog i Gävle. Underbar!

10 kommentarer:

  1. Hej Evelina,

    Återigen ett jättefint inlägg med många kloka ord. Självklart ska du stöttas och få bekräftelse, nu och även i framtiden när tomheten kommer över dig. Det är så mycket av det du skriver jag känner igen mig i, med sorg, bekräftelsebehov, samvetet, glädjen över familjen mm. Dina ord är nyttiga att läsa, de får många att stanna upp och tänka till vilket är jättebra.

    Vad roligt att blomman kom till glädje, det var det minsta jag kunde göra för er!

    Av erfarenhet vet jag att tiden tyvärr inte läker några sår men efter hand kommer du att få distans och hitta ditt eget förhållningssätt att leva med sorgen. Det är en lång resa dit men det blir bättre.
    Och du, Olle finns kvar, men inte just här, inte just intill. Men han ser dig och hör dig och väntar på dig. "...se det som en promenad, ni ses inte nu men om ett tag."

    Otroligt fin bild i slutet av inlägget. Jag gråter en stund och tänker på dig.

    Kram Jenny!

    SvaraRadera
  2. Underbara vackra Olle! Självklart kommer du alltid att vara mamma till minst två barn. Tänk så mycket han hann ge dig och er på så kort tid....en livstid av visdom.
    Det blir vackert med ballonghälsningar till Olle, vi hade tänkt ta med heliumballonger till er till helgen, just av den anledningen! Men då sparar vi det tills minnesstunden.
    Kramar här tills vi ses !

    SvaraRadera
  3. Vad fin annonsen i tidningen var, och tanken med ballongerna extra fin. Jag tänker nog på er dagligen och jag blir glad att du/ni också vågar vara glada, det kan jag tänka mig att även Olle velat. Såsom man vill att de nära och kära ska må bra. Man måste få känna alla känslor, att få vara här och nu.

    Stor kram! /Jennie i Falun

    SvaraRadera
  4. Av en slump hittade jag din blogg i början på maj o har följt er resa. Jag har aldrig lämnat en kommentar, trots att du/ni berört mej oerhört mycket, rakt in i hjärtat! Nu när jag läser att du är tacksam för kommentarer så måste jag skriva. Tänker på er o Olle varje dag o får en klump i halsen. Vilken styrka ni har som kämpar på o är världens bästa föräldrar till båda era söner! Det som hänt känns för mej långt borta "det händer bara andra" men ändå så nära (har barn i ungefär samma åldrar). Jag kan ju knappast föreställa mej hur ni känner men jag kan beklaga o skicka många styrkekramar till dej o din familj.

    Vilken vacker bild på Olle, som alla andra bilder du visat. Fortsätt kämpa som ni gör, ta hand om varandra o söta Lasse.
    Varma kramar från Matilda

    SvaraRadera
  5. Jag hittade till din blogg genom rekommendation ifrån en annan, har inte heller kommenterat tidigare....

    Har så svårt att sätta ord på det jag vill skriva, kan inte alls formulera mig lika bra som du men here we go......
    Jag beundrar dig, för att du orkar och törs sätta ord på alla känslor och tankar som du har.
    Jag beundrar dig för att du mitt i all sorg vågar välja att känna tacksamhet för det du har kvar här i jordelivet. Jag beundrar din man som verkar vara en sådan klippa. Förundras över Lasse som verkar vara så klok trots sin unga ålder.

    Har själv en son som är en månad äldre än eran Olle, förstår inte hur livet skulle vara utan honom. Trots att han "bara" funnits i någon månad så är han nu ändå en självklar del av livet. Hur livet skulle vara utan honom är för svårt att kunna föreställa sig.
    Det som hänt er borde inte behöva hända någon!
    Det är så ofattbart hemskt.........

    Men nii gjorde Olles tid på jorden till en lycklig tid!!
    Bättre föräldrar kunde inte eran lilla Olle ha fått. Fina älskade lilla Olle. Ni har två jättefina barn att vara stolta över!

    Önskar er all lycka i livet.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Din positiva grundsyn bär dig i sorgen..Det är så gripande att läsa vad du skriver!!!

    SvaraRadera
  7. Jag kommenterade nåt tidigare inlägg ang min Oskar som också har SMA. Jag nämnde dig i min blogg för jag tycker att alla borde få chansen att hitta hit.
    Dina ord berör så innerligt djupt och jag inspireras av dig på så många vis.
    Din historia förändrar och gör denna tråkiga historia blir någonting fint och vackert. Du förtjänar att vara lycklig likaså din familj och att le och skratta betyder inte att man glömt den man sörjer. Olle lämnade kvar sig själv i era hjärtan och det är det som fyller er med kärlek och ljusa stunder.
    Jenny & Oskar

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar tid er lilla Olle fick under den korta tid han fanns hos er! Han måste ha valt er som föräldrar. Allt ni gjorde tillsammans och som vi fått del av genom din blogg känns stort. Ni är den bästa familj han kunnat få!! Det du formulerar och skriver i din blogg berör och går rakt in i hjärtat. Du borde göra en bok av dina fina tankar som du satt på pränt och som skulle kunna hjälpa andra som får uppleva det som ni går igenom. Sköt nu om er så ses vi längre fram!
    Stor varm kram till hela familjen från Barbro Karlsson

    SvaraRadera
  9. Hej fina Syster! Du är fantastisk, tänker ofta på dina kloka ord till Lasse när vi var i lekparken, när du berättade om hur Olle har det i himlen. Du sa det så fint så att ett barn förstår, och även så att en lite blåst lillasyster förstår. Så som du sa så vill jag att det är så måste det vara. Älskar er! Se you soon! Kramar

    SvaraRadera
  10. Om du visste vad vackra lilla Olle och hans mammas förmåga att sätta ord på vad som är viktigt i livet har gjort för mig och min familj.

    I en tid när jag har tvivlat på vad jag vill, vad jag gör, vad jag känner och hur jag vill vara så har du och lilla vackra Olle öppnat mina ögon och fått mig att inse att livet är nu. Och livet är skört. Och det finns ingen möjlighet att göra om, att backa bandet. Det försöker jag ta till vara på varje dag. Att det viktigaste för mig i mitt liv är att leva det nu. Precis som ni gjorde varje dag lycklig för Olles skull vill jag göra varje dag lycklig för min skull och för mitt barns skull. Att kunna känna tacksamhet för livet och mitt fina barn även de dagar som känns jobbiga av olika orsaker.

    Tårarna rinner för er skull och av orden som träffar mig som en pil i magen när jag läser. Det river i bröstet. Jag vill inte läsa, jag vill inte att allt det sorgliga ska ha hänt, men ändå läser jag, för att det ger mig så mycket. Och jag hoppas att du och din familj ska känna att ni ger något till så många. Att vackra lilla Olle fortfarande ger så mycket till så många.

    Kram från en mamma till en annan vacker liten Olle.

    SvaraRadera