19 augusti 2012

Tänk om...

Att två så små och oskyldiga ord kan orsaka så mycket smärta.
  • Tänk om Olle inte hade smittats av den där virusinfektionen. Då kanske han hade varit här nu.
  • Tänk om vi hade åkt in tidigare till sjukhuset med Olle. Då kanske han hade kunnat klara sig.
  • Tänk om han bara hade klarat den där infektionen. Då kanske han hade kunnat stärkas och överlevt.
  • Tänk om han hade fått växa och bli äldre. Då hade kanske forskarna hittat en medicin eller behandling som kunnat rädda honom.
  • Tänk om jag hade kunnat ge min kropp till Olle. Då hade det varit han som varit här nu.
Det är när det här tankarna kommer upp, när de börjar mala inuti, det är då som jag känner hur ångestklumpen börja växa i magen och hur sorgen åter fattar tag om mig.

Lönlöst. Jag vet. Hjälper intet. Jag vet. Tjänar ingenting till. Jag vet.

Varje gång de där fraserna börjar att pulsera har jag försökt att kapsla in dem och gömma undan dem men likförbannat letar de sig ut ur alla ogenomträngliga passager och vattentäta gömställen. Jag tror att dessa tankar kommer följa med mig resten av livet och därför försöker jag nu istället att bekämpa dem med kontraversioner. 
  • Olles tid blev kort men underbar. Han fick ett liv fritt från sjukdom. Virusinfektionen gjorde lidandet kort.
  • Vi gjorde allt vi kunde. Vi hade varit inne på sjukhuset några dagar tidigare och både läkarna och vi bedömde att Olle mådde bra trots sin förkylning. När viruset tog ny fart hade antagligen inget kunnat förhindras även om vi varit på sjukhus. Det finns ingen antibiotika som hjälper mot virus. Olle fick istället bo hemma så länge han kunde. Han fick en god natt till hemma med sina föräldrar och storebror. Vad mer kunde han ha önskat sig.
  • Om Olle hade kommit hem igen hade hans och vårt liv inte varit på samma villkor. Rädslan för nästa infektion hade kunnat ta överhanden och hindrat oss att ge honom ett lika lyckligt liv.
  • Behandling, mediciner och forskning kunde inte hjälpa Olle men tänk om de kan rädda ett annat barn. Utvecklingen är värd att följa, det hade Olle velat. 
  • Jag har fått min egen kropp och bär ett eget ansvar för mitt liv. Det finns mycket kvar för mig att upptäcka, leva för och känna glädje av.
Jag vet att det finns många andra där ute som också funderar på sina egna "tänk om..." och kanske går det att finna en liten tröst i att göra just det; tänka om. Tänka om och vända de negativa fraserna till något som skapar trygghet, som ger ro och lugnar ned.

Kramar från mig till er alla.

2 kommentarer:

  1. Ja, tänk om....så många gånger har jag också tänkt så och frågat universum varför ? Men det finns inga svar och du gör helt rätt i att vända på frågorna.
    Allt har nog en "mening" och vi får se slutresultatet så småningom... Olles liv var kort men underbart och alldeles otroligt meningsfullt! För många människor runt om er, även oss!
    Han kommer alltid att finnas i mina tankar.

    SvaraRadera
  2. Käraste Evelina och din underbara familj.
    Jag har läst en del på din blogg och tagit del av den svåra tid och smärta men även glädjen över det som finns. Du verkar vara en fantastisk mamma och maka som så stort delger oss läsare av ert liv och vardag.

    Livet är alltför grymt ibland och så meningslöst. Men den stora styrkan är att kunna plocka fram det som är bra, även dom små små stunderna av lycka, det ger en värdefull guldkant på tillvaron.

    Du underbara mamma, hoppas livet och tillvaron bara blir ljusare och ljusare och lyckan blommar ut i fullständighet, det är du och dina nära och kära verkligen värda.

    Må lyckan bära dig genom rosornas portal där blommornas dofter och nektar ger dig kraft och ro.

    De varmaste kramar från Lena M som läst en del av dina fina berättelser.

    SvaraRadera