21 september 2012

Änglar, finns dem?

Har känt ett plötsligt behov att veta. Ett sökande efter svar. Jag vill ha tecken och bekräftelse från det okända. Det som ingen vet någonting om.

Vacklar, tvekar och känner ingen övertygelse. Jag lånar några rader ur Lars Winnerbäcks sång Tvivel för att förklara det som känns inuti kroppen just nu.


Här står livet I farstun, så nära inpå
Men det är nåt som gnager ändå...


Det kallas tvivel, det där som stör
Det kallas för en klump I magen och ett konstigt humör
Och jag ser hur du tänker på nåt
Hur du längtar dig bort
Som en fågel I bur
En obehaglig distans
En konstig känsla nånstans
Det känns tomt - eller hur?

Excistensiell ångest var för bara ett halvår sedan ett okänt begrepp i min tillvaro. Nu är det som om besten har tågat in för att förvrida mitt inre och krama ur det som finns kvar av livets vattnet.

Blir så påverkad av allt som händer i världen. Vi såg nyligen filmen "Machine gun preacher" som handlar om en man som går från kriminell till frälst och viger sitt liv åt att hjälpa de föräldralösa barnen i Sudan. Han bygger barnhem och vägrar ge vika för förtryck och den obarmhärtiga situationen som råder där.

Filmen gjorde starkt avtryck på mig och lämnade kvar en känsla av tvivel i kroppen. Hur kan människor leva på den här jorden, samma jord, med så olika förutsättningar. Och hur kan hat och ondska förvrida människor att skrida till de mest horribla handlingar.  

Då blir jag så tveksam till allt det jag så gärna vill hoppas på. Om vi alla kommit ur samma moderliga underbara källa kan jag inte begripa hur vi bröder och systrar av denna jord kan göra så mycket ont mot varandra. Och hur skall vi i så fall kunna återförenas i den slutliga gemenskapen igen?

Försök inte att förstå, för ingen vet ändå. Ett råd jag får av mina närmaste på vägen. Okej, men jag undrar i alla fall. Lånar en bok om änglar. En del säger sig ha sett dem. Googlar på nära-döden-upplevelser. Verkar så trovärdiga. Är det bara påhitt? Syrebrist i hjärnan?

Varför får jag inga tecken som ger mig övertygelse. Har åren av naturvetenskapliga studier gjort mig förblindad? Är jag helt stängd? Sluten? Eller är jag bara för skör för att kunna se? 

Har alltid varit så övertygad förut i livet. Övertygad om att det funnits något mer, men inte intresserad av att veta exakt vad. Hellre leva med en tro, lyckligt ovetandes än att riskera att få visshet och vetskap om någonting jag inte vill veta.

Okej. Döden kan vi inte veta någonting om, men livet då? Vad är livet? Mitt hjärta pulserar, mina lungor tar in syre och andas ut koldioxid, cellernas komplexitet är långt mer avancerad än de allra modernaste kärnkraftverk. Fantastiskt att det fungerar.

Rådfrågar en god vän. Det hjälper. Stannar upp. Stoppar tankarna. Stoppar OM tankarna. Universum är oändligt. Partiklar påverkar varandra även om de separeras. Energi kan inte förgöras, bara omvandlas. All materia är i grunden uppbyggda av samma grundämnen. Grundämnen som kan exciteras och emitteras inom olika stadier av energi. Människor är också materia. Men det som inte är materia. Tomrummen. Det som håller allting samman. Det som finns men inte syns. Det är någonting annat. Kanske är det det som är själen? 

Jag stannar där för nu. Vilar vid min slutsats. Andas. Känner. Kärlek.

5 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg ett tag, innan sorgen klev in i ert liv med full kraft och beundrat din fantastiska styrka och mod. Men det är något mer, jag känner igen mycket av det du skriver.

    Jag har också en sorg, en annan sorts sorg på ett annat plan. Men du ska veta att dina ord kunde ha varit mina egna. Du är så stark och beundransvärd.

    Tänker på er och dig, på allt ni får gå igenom och hoppas med innerlig värme att du en dag ska kunna känna någon form av ljus igen och få svar på dina frågor och tvivel.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. http://www.signeratmig.blogspot.se/2012/02/doden-en-port-till-ljuset.html

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Där! Där du är nu, när du känner kärleken...den som finns där för oss alla... Då har du rört "Gud" och hittat beviset för att de finns..änglarna!
    Stor kram min vackra vän!
    /A

    SvaraRadera
  4. Dina ord skulle kunna vara mina...har så många vänner som inte alls varit i min situaton som säger sig känna av andevärlden..Men jag som dels miste mamma hastigt 07 sedan vår älskade dotter 08 får inga tecken....Många är de gånger jag sagt om ni finns med mig ge mig ett tecken....men får aldrig ngt.....om det fanns ngt annat skulle vi de närmsta då inte få ett tecken...en känning??? Jag funderar också och önskar så en liten fingervisning.Kram Lena....www.jozzan.com

    SvaraRadera